ACTA membership update on Lufthansa's Distribution Cost Charge (DCC)

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A lot has been reported in the trade lately with Lufthansa Group Airlines, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa and SWISS introducing a Distribution Cost Charge (DCC) for bookings made via a Global Distribution System (GDS). Direct bookings via Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa and SWISS will remain DCC-free. As of the 1st of September 2015, the DCC will be applicable to all Lufthansa Group (LH, OS, LX, SN) tickets sold via GDS by a distribution partner. These tickets will be subject to the new DCC in all markets with exceptions for Hong Kong, Iran, Libya, Yemen, Brazil, China and New Zealand.

In Canada, ACTA has filed comments with our Competition Bureau that was followed by discussions. As investigations by the Bureau are considered confidential, ACTA has no further information to report on this topic at the current time. We will continue to update you with any progress as it becomes available.

It is unfortunate that the DCC adds another hidden cost passed on to the consumer in the form of a Non Commissionable Fee (NCF) or surcharge that will require to be collected and explained to your clients. As more items continue to get thrown into this "line" it makes fare transparency and comparison shopping more difficult. In fact, there is no comparison shopping possible when the consumer goes on the LH website. As recent as Wednesday ASTA advised their members that the DCC guideline document states that this fee is non refundable and may require "manual intervention" when issuing refunds. The DCC has created many concerns with our counterparts of the World Travel Agents Association Alliance (WTAAA).

It is interesting to note that a report in www.businesstravelnews.com on August 27th states that "Half of 110 United States-based Global Business Travel Association members plan to decrease spending on Lufthansa next week after it implements its controversial Distribution Cost Charge. The survey, fielded online last week among buyers that include Lufthansa as a preferred airline, also showed that "51 percent of all respondents definitely or probably will not use Lufthansa as a preferred carrier if the Lufthansa Group moves forward with the fee."

ACTA will continue to learn more and share the implications of the Lufthansa Group's actions and any escalation of our concerns. We will keep our members informed as details evolve on a topic that our friends at ASTA have described as a "case of channel discrimination".


Mise à jour pour les membres de l'ACTA sur les frais de distribution de Lufthansa


Dernièrement, on a beaucoup entendu parler dans l'industrie de Lufthansa Group Airlines, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa et SWISS à l'égard du lancement d'une nouvelle stratégie de frais de distribution (la DCC, « Distribution Cost Charge ») pour les réservations effectuées via un système mondial de distribution (SMD, ou GDS pour Global Distribution System). Les réservations directes effectuées avec Austrian Airlines, de Brussels Airlines, Lufthansa et SWISS demeureront sans frais de distribution. Dès le 1er septembre 2015 la « taxe » sera applicable à tous les billets de Lufthansa Group (LH, OS, LX, SN) vendus via le GDS par un partenaire de distribution. Ces billets seront soumis à cette nouvelle taxe sur tous les marchés, à l'exception de Hong Kong, de l'Iran, la Libye, du Yémen, du Brésil, de la Chine et la Nouvelle-Zélande.

Au Canada, l'ACTA a partagé des commentaires avec le Bureau de la concurrence qui ont entraîné des discussions. Puisque les enquêtes menées par le Bureau sont confidentielles, l'ACTA n'a aucune autre information relative à ce sujet à partager à l'heure actuelle. Nous continuerons de vous tenir au courant de tout progrès dès qu'il y en aura.

Il est regrettable que cette DCC inclue d'autres frais cachés refilés au consommateur sous la forme de frais sans commission, ou de supplément, devant être facturés et expliqués à vos clients. À mesure que davantage d'éléments se font mettre dans cette « catégorie », le magasinage par transparence des tarifs et comparaisons devient plus difficile. En fait, il n'y a plus de magasinage par comparaison possible lorsque le consommateur va directement sur le site de LH. Aussi récemment qu'hier, l'ASTA avisait ses membres que le document d'orientation de la DCC mentionne que les frais ne sont pas remboursables et qu'ils pourraient nécessiter une « intervention manuelle » lors de l'émission de remboursements. Ces frais de distribution ont suscité de nombreuses préoccupations auprès de nos homologues de la World Travel Agents Association Alliance (WTAAA).

Il est intéressant de noter qu'un rapport publié au www.businesstravelnews.com le 27 août dernier indique que « la moitié des 110 membres basés aux É.-U. de la Global Business Travel Association ont l'intention de diminuer les dépenses relatives à Lufthansa la semaine prochaine après la mise en vigueur de ses frais de distributions controversés. Le sondage, mis en ligne la semaine dernière auprès des acheteurs qui incluent Lufthansa en tant que compagnie aérienne privilégiée, a également démontré que « 51 % de tous les répondants n'utiliseraient certainement ou probablement pas Lufthansa comme transporteur privilégié si Lufthansa Group va de l'avant avec la DCC ».

L'ACTA continuera d'en apprendre davantage et de communiquer les répercussions des actions de Lufthansa Group et toute escalade de nos inquiétudes. Nous garderons nos membres informés quant à l'évolution des détails sur un sujet qui a été décrit par nos amis de l'ASTA comme étant « un cas de discrimination de canal de distribution ».