The National Airlines Council of Canada (NACC), expresses ongoing disappointment with Ontario's continuing increase to the province's aviation fuel tax.

The National Airlines Council of Canada (NACC), the industry trade association representing Canada's largest passenger air carriers, expressed ongoing disappointment with Ontario's continuing increase to the province's aviation fuel tax.  Today, the tax was increased to 4.7 cents-per-litre, making it the highest in the country. The increase is the second phase of the 148 percent hike introduced by the Government of Ontario's 2014 Budget.

"Canadian air carriers reiterate that the Ontario government’s decision to move forward with the aviation fuel tax increase is harming Ontario’s economy, and negatively affecting communities, consumers and businesses across the province," said Marc-André O'Rourke, Executive Director of the NACC.

"Ontario's aviation fuel tax is now the highest in Canada and is deepening the province's uncompetitive gap with neighbouring provinces and U.S. states. Sadly this type of policy plays into the hands of U.S. and other airports around the world as Ontario sits idly back and continues to lose much needed passengers, jobs and trade" added O'Rourke.

The aviation sector is an economic driver and part of a high-value supply chain. Businesses and industries across Ontario depend upon reliable, accessible air transportation to connect with their customers and market Ontario’s economy to the world. Canada's airlines play a vital role in connecting Ontario’s regional economies to the global economy, and supporting a healthy tourism sector in the province.

The NACC continues to call upon the Ontario government to freeze any further aviation fuel tax increase until a full review of its economic impact and other consequences can be understood. This should include collaborative and meaningful consultations with communities, local tourism industries and the aviation sector.

About the National Airlines Council of Canada

The National Airlines Council of Canada (NACC) is the trade association representing Canada’s largest national and international passenger air carriers: Air Canada, Air Transat, Jazz Aviation LP and WestJet. We promote safe, sustainable and competitive air travel through the development of policies, regulations and legislation that foster a world-class transportation system. Collectively, our member airlines carry over 50 million passengers annually, directly employ 46,000 people and create over 260,000 jobs.

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For further information, please contact:


Marc-André O’Rourke, Executive Director
National Airlines Council of Canada
Tel.: 613-231-7223 ext. 103
morourke@airlinecouncil.ca
Visit our website at www.airlinecouncil.ca 
 

L’AUGMENTATION DE LA TAXE SUR LE CARBURANT D’AVIATION DE L’ONTARIO ATTEINT UN NIVEAU RECORD AU CANADA

Le Conseil national des lignes aériennes du Canada (CNLA), l’association corporative représentant les plus grands transporteurs de passagers du Canada, a exprimé sa déception concernant la hausse continue de la taxe sur le carburant d’aviation de l’Ontario.  Aujourd’hui, à 4,7 cents le litre, cette taxe est la plus élevée au pays. Cette hausse représente la deuxième phase de l’augmentation de 148 % annoncée par le budget 2014 du gouvernement de l’Ontario.

« Les transporteurs aériens canadiens réitèrent que la décision du gouvernement de l’Ontario d’aller de l’avant avec l’augmentation de la taxe sur le carburant d’aviation fait du tort à l’économie ontarienne et nuit aux communautés, consommateurs et entreprises dans toute la province, » a déclaré Marc-André O’Rourke, directeur exécutif du CNLA.

« La taxe sur le carburant d’aviation de l’Ontario est maintenant la plus élevée au Canada et elle creuse davantage l’écart qui existe entre la compétitivité de l’Ontario, et celle de ses provinces voisines et États américains. Malheureusement, ce type de politique favorise les aéroports américains et les autres aéroports du monde entier pendant que l’Ontario reste tranquillement dans son coin sans rien faire et continue de perdre les passagers, les emplois et le commerce dont la province a grandement besoin, » a ajouté M. O’Rourke.

Le secteur de l’aviation est un moteur économique et un des maillons d’une chaîne d’approvisionnement de grande valeur. Les entreprises et industries ontariennes comptent sur un transport aérien fiable et accessible pour rejoindre leurs clients et faire la promotion de l’économie ontarienne au reste du monde. Les lignes aériennes du Canada jouent un rôle essentiel pour intégrer les économies régionales ontariennes dans l’économie mondiale et soutenir la prospérité du secteur touristique de la province.

Le CNLA continue de demander au gouvernement de l’Ontario de suspendre toute autre augmentation de la taxe sur le carburant d’aviation jusqu’à ce qu’un examen complet puisse faire la lumière sur son impact. Cet examen devrait comporter des consultations collaboratives et sérieuses avec les communautés, les industries touristiques locales et le secteur de l’aviation.

À propos du Conseil national des lignes aériennes du Canada

Le Conseil national des lignes aériennes du Canada (CNLA) est l’association corporative représentant les plus grands transporteurs aériens de passagers nationaux et internationaux du Canada, à savoir Air Canada, Air Transat, Jazz Aviation LP et WestJet. Nous promouvons des déplacements aériens sûrs, durables et concurrentiels grâce à l’élaboration de politiques, de règlements et de lois qui favorisent l’implantation d’un système de transport de calibre mondial. Nos lignes aériennes membres transportent collectivement plus de 50 millions de passagers annuellement, emploient directement 46 000 personnes et créent plus de 260 000 emplois.

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Pour obtenir un complément d’information, veuillez contacter:

Marc-André O’Rourke, directeur exécutif
Conseil national des lignes aériennes du Canada
Tél. : 613 231-7223
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